Fritids

Fritids erbjuds som ett privat alternativ till skolbarnomsorg i kommunal regi. Vi har ett nära samarbete med skolan och håller till i samma lokaler och delar också till stor del personal med varandra för barnens trygghet. Det är samma ägare och huvudman för både skola och fritids (se mer på personalsidan).

Maxtaxa tillämpas på samma sätt som hos kommunen. Alla barn som går på Söderhamns Friskola har möjlighet att gå på fritids om behovet finns. Även barn på andra skolor kan anmälas till vårt fritids.

Fritids ska kunna erbjuda barnen en lugn fristad, utflykter, temaarbete, idrott ute eller inne en gång i veckan m.m. Vi fungerar lite som skolans förlängda arm. Vi erbjuder även läxläsning (studiestuga) på fritids, i samverkan med lärare och föräldrar. Det är viktigt att lyssna till barnens behov då vi pedagoger finns till för att tillgodogöra barnens behov.

Vi har också storfritids på torsdagar för eleverna i åk 4-6 med anpassade aktiviteter. Läs mer längre ner på sidan.

Information

• Öppettiderna på fritids är kl. 06.00-17.30 (mån-fre, alla vardagar året runt).
  • Frukost serveras kl. 06.30-07.30.
  • Kl. 07.45 går alla ut för lite frisk luft innan skolan startar 08.00.

För er som inte har fritidsplats så börjar skoldagen kl. 08.00!

Vill du komma i kontakt med fritidspersonalen är det tel. 0720-669087 som gäller. Gällande fakturafrågor/fritidsplats så kontaktar ni ägaren Linus Sandberg på 070-3603028 eller linus@soderhamnsfriskola.se

Läsåret 23/24 & Storfritids

Vi har i dagsläget ca. 65 elever som har plats på vanliga fritidshemmet.

Vi har även "storfritids" på torsdagar kl. 14-16 med speciella aktiviteter som passar extra bra till eleverna i åk 4-6, dessa håller Linnea och Madde. Aktivitetsplanering skickas ut via Unikum. Är ni intresserade av plats på storfritids för ditt barn kontakta Linus Sandberg för mer information om kostnad etc. Har eleven redan ordinarie fritidsplats så ingår självklart storfritids automatiskt. Enbart storfritids kostar 20% av ordinarie avgift och har en maxtaxa på 250:-/mån. Storfritids faktureras ej under juni-augusti.

Anmälan och Uppsägning

Intresseanmälan för fritidsplats hos oss görs via kontaktformuläret.

Uppsägning av fritidsplats görs via denna blankett som sen skickas eller lämnas till oss.

Uppsägningstiden är en kalendermånad. Tex. inlämnad blankett 1:a, 15:e eller 31:a augusti har då uppsägningstid under hela kalendermånaden september. Avgift tas ut under uppsägningstiden oavsett om platsen nyttjas eller ej.

Inkomstuppgifter för beräkning av Fritidsavgift

Inkomstblankett ska fyllas i av alla föräldrar som nyttjar fritidsplats hos oss inför start och vid förändrad inkomst hos hushållet. Om ingen ifylld blankett kommer tillbaka ifylld debiteras maxtaxa (återbetalas ej). OBS! Detta gäller även er som saknar skattepliktig inkomst. Så jätteviktigt speciellt för de med låg eller ingen inkomst att fylla i blanketten i tid.

Var noga med att fylla i även övriga barn i familjen som har barnomsorg på tex. förskolor eftersom att det kan ge er lägre månadstaxa i många fall.

Avgift fritidshem 2024

• Barn 1: 2% av inkomsten - dock högst 1125 kr i månaden
  • Barn 2: 1% av inkomsten - dock högst 563 kr i månaden
  • Barn 3: 1% av inkomsten - dock högst 563 kr i månaden
  • Barn 4: Ingen avgift

Den högsta avgiften betalas för det yngsta barnet.

• Barn 1 = yngsta barnet
  • Barn 2 = näst yngsta barnet osv

* Inkomsttaket (hushållets sammanlagda bruttoinkomst per månad) är från den 1 januari 2024 (56 250 kr).

Inkomstblanketten och mer info om vad som räknas som skattepliktig inkomst hittar ni här.

Fakturafrågor

Linus Sandberg